Homestaging aneb jak prodat i pronajmout za vyšší cenu
Služba „homestaging“ se osvědčila jako velice efektivní prostředek k rychlému a zároveň profitabilnímu prodeji nemovitostí. Přitom tato služba není již dávno určena jen luxusním nemovitostem.
TIP: Chcete znát aktuální hodnotu Vaší nemovitosti či optimální výši nájmu? Tržní odhad ceny nemovitosti i optimální výše nájmu získáte v bezplatné online kalkulačce Odhad-zdarma.cz. Tyto informace zde zjistíte bez nutnosti vkládání kontaktních údajů, rychle, bezplatně.
Co je vlastně „homestaging“?
Služba homestaging je profesionální příprava nemovitosti tak, aby působila co nejatraktivněji a oslovila co možná nejširší okruh potenciálních zájemců. Co přesně to obnáší?
„Homestaging se nesnaží skrývat negativa, nečiní z nabízené nemovitosti něco, co není. Pouze se ji snaží učinit co nejpřitažlivější - vyzdvihnout pozitivní prvky tak, aby se prodala rychle a za co nejlepší cenu. Zájemcům umožňuje poznat potenciál nemovitosti díky tomu, že vidí, jak nemovitost může vypadat zařízená“, říká David Bartoš, realitní odborník z Quantum reality – Realitní kancelář Praha. Představte si, že si sami vybíráte nový domov - také se spíše zaměříte na ten, do kterého byste se nastěhovali hned, než do nevybaveného bytu. To, co nás do velké míry ovlivňuje, jsou tedy naše emoce. Na stejném principu lákají na své produkty obchodní domy s nábytkem, ve kterých procházíte už zařízené místnosti. Zajímavý obraz nebo čerstvé ovoce na jídelním stole pak mnohdy mohou vzbudit větší zájem, než je stav stoupaček v domě. Podobně to funguje i v případě kvalitních fotografií, které služba homestaging většinou zahrnuje - díky nim můžete získat i ty zájemce, kteří budou váhat například nad lokalitou nebo bezprostředním okolím nemovitosti. Tyto vlastnosti ovlivnit většinou nemůžete, nicméně jakmile v zájemci vzbudíte pozitivní první dojem - emoce, které zajistí právě homestaging, je spíše ochotnější zaplatit navrhovanou cenu.
Čím homestaging není?
Někteří lidé mají sklon kzaměňování pojmů „homestaging“ a „bytové návrhářství“. Homestaging je ale mnohem více než jen úklid a dekorování interiéru - je spíše marketingovým nástrojem. Hlavním rozdílem mezi těmito dvěma obory je cíl - homestaging se snaží nemovitost prodat, prezentovat případným zájemcům nabízený prostor tak, aby byli schopni si představit, že v něm žijí. Každý má ovšem jiný vkus a jinou představu o svém domově. Homestaging má zajistit právě to, že vytvoří z vašeho domova takový produkt na prodej, který osloví co nejširší okruh zájemců. „Mnoho lidí se mylně domnívá, že ideálním stavem je prodávat prázdné prostory - je prokázáno, že tomu tak není, naopak, tyto nemovitosti se prodávají mnohem déle a za nižší cenu, než ty zařízené“, poznamenává realitní odborník David Bartoš.
Interiérový design se naopak snaží interiér „vyšperkovat“ dle vašich osobních představ a vdechnout prostoru váš osobitý styl.
Homestaging si ovšem nepleťte ani s rekonstrukcí, nezabývá se totiž celkovým stavem nemovitosti. Pokud váš dům potřebuje nová okna nebo se mu hroutí střecha, bude v tomto ohledu potřebovat spíše rekonstrukci než homestaging. V rámci homestagingu se jedná o menší úpravy, které vyzdvihnou klady nemovitosti, a to ať už vlastníte byt, novostavbu či rodinný dům v jakémkoliv stavu - vybaveném, aktuálně obývaném či nevybaveném.
PROČ VYUŽÍT HOMESTAGING?
- díky kvalitní prezentaci na trhu pomáhá oslovit více zájemců
- zrychluje prodej nemovitosti
- zvyšuje atraktivitu nemovitosti a tím i její kupní cenu
- šetří čas majitelů nemovitosti
- pomáhá nabízené nemovitost vyniknout mezi konkurencí
- můžete se vyhnout smlouvání o ceně s kupci
Proč má odborně provedený homestaging smysl?
Vezměme si příklad ze života. Chystáte-li se na nějakou významnou společenskou událost, také se na ni patřičně připravíte. Jistě, můžete si koupit dokonale padnoucí oblek nebo šaty v kamenném obchodě, nicméně, v takovém obleku šitém přímo vám na míru se přesto člověk cítí trochu jinak, že? Podobně je to i u homestagingu. Není nutné zdůrazňovat, že příprava nemovitosti k prodeji je nutná. Ovšem nestačí jen důkladný úklid nebo odstranění rušivých prvků (jako jsou rodinné fotografie nebo magnety z lednice). Pro získání zájemce se proto vyplatí vyvinout trochu větší úsilí.
Co všechno homestaging zahrnuje?
Existuje mnoho způsobů, jak interiér upravit, a každá nemovitost vyžaduje jiný přístup. Homestaging pojímá řadu úkonů a technik, od odstranění rušivých prvků interiéru až po profesionální prezentaci.
Někdy stačí jen pár drobných úprav, jako je například vhodné umístění dekorací, jindy vyžaduje stav bytu či domu větší změny či opravy, jako je vymalování celého interiéru nebo nové dveře. Ty samozřejmě vyžadují větší investici, ale mohou mít dramatický vliv na dojem zájemce a tedy i váš výsledný zisk.
Zkušený homestager se ovšem nestará jen o úpravy interiéru a navození příjemné atmosféry. Snaží se také minimalizovat prostor pro smlouvání o ceně - například právě díky zavčasu opravené podlaze. Jeho úkolem je především zdůraznit kvality vaší nemovitosti.
Na koho se obrátit?
Služba homestagingu by měla být výhodná pro každou nemovitost. To se povede ovšem pouze za předpokladu, že spolupracujete s odborníkem, který má prokazatelné zkušenosti a kvalifikaci v oboru.
Jistě, každého v tuto chvíli napadne, že drobné úpravy zvládne sám, vždyť dokonale vycídit byt, vymalovat nebo naaranžovat doplňky zvládne dnes každý se špetkou estetického cítění a vkusu. Nicméně některé kvalitní realitní kanceláře nabízí službu homestagingu zdarma, tak proč si nenechat odborně poradit od zkušeného homestagera?
CO PRAKTICKY ZAHRNUJE HOMESTAGING?
- atraktivní uspořádání či zapůjčení nábytku a vybavení interiéru
- barevné ladění interiéru - kombinace neutrálních barev
- vyzdvihnutí pozitivních vlastností, jako je orientace bytu dle světových stran, dostatek světla, výhled apod.
- zapůjčení dekorací a jejich vhodná instalace tak, aby zájemce nevědomky pozitivně zasáhly
- prezentace na internetu - vytvoření pozitivního prvního dojmu
- profesionální nafocení interiéru
- příprava a realizace marketingové kampaně
- úklid nemovitosti
Jak služba homestaging probíhá?
Průběh homestagingu je velmi individuální - liší se podle celkového stavu a aktuálních dispozic nemovitosti. Kvalitní realitní kancelář vám pomůže navrhnout úpravy s důrazem na co nejnižší náklady.
1. KONZULTACE S HOMESTAGEREM
Konzultace se uskutečňuje osobně v místě nemovitosti a trvá zhruba dvě hodiny dle velikosti objektu. Během ní s vámi odborně vyškolený profesionál projde celý prostor a navrhne, jaké změny by bylo vhodné provést k co nejefektivnějšímu vylepšení vaší nemovitosti, a to za minimum nákladů.
2. POSUDEK
Po konzultaci připraví homestager report vaší nemovitosti, který zahrnuje soupis všech změn – od komplexního posouzení nemovitosti až po doporučení k opravám či zapůjčení doplňků. V rámci posudku je také zhotoven cenový odhad, který zahrnuje jak zapůjčené prvky (půjčit dnes lze v rámci homestagingu téměř cokoliv, od váziček až po krb), tak i případné věci k zakoupení (například nové žárovky apod.).
3. REALIZACE - FINÁLNÍ STYLING
Jakmile se seznámíte s navrhovanými změnami a odsouhlasíte si je s homestagerem, nastává fáze realizace. V tomto bodě projde vaše nemovitost navrženými úpravami a také závěrečným dekorováním interiéru za účelem zhotovení profesionálních fotografií a jejich prezentaci na internetu.
4. PREZENTACE NA INTERNETU
V dnešní době není překvapením, že nejvíce zájemců o nemovitosti vyhledává nabídky přes internet - kvalitní fotografie interiéru jsou tedy rozhodující. Jejich cílem je nalákat zájemce na osobní prohlídku. Nemusíte složitě shánět fotografa, některé opravdu kvalitní realitní kanceláře mají k dispozici vlastního profesionála v rámci služby homestaging, který vám interiér špičkově nafotí nebo dokonce vytvoří stále populárnější virtuální 3D prohlídku.
Kde sehnat dobrého homestagera a kolik to bude stát?
Chcete-li svou nemovitost prodat rychle a za dobrou cenu, musíte učinit několik důležitých kroků. Tím základním je volba správné realitní kanceláře. Takové, která je prokazatelně úspěšná a disponuje odborníky, kteří se orientují na současném realitním trhu – mimo jiné i homestagery.
Cena homestagingu se odvíjí vždy od velikosti bytu a náročnosti úprav. Zpravidla se pohybuje v rozmezí 5.000 – 10.000 Kč. V závislosti na rozsahu poskytovaných služeb se však může vyšplhat až na úroveň několika desítek tisíc korun. Některé realitní kanceláře nicméně poskytují v rámci svých služeb homestaging zdarma a vy jako prodávající či pronajímatel tedy nemusíte vynaložit téměř žádné úsilí. K homestagingu je důležité přistupovat hlavně jako k investici, která se vám rozhodně vyplatí.
Asi každý by chtěl prodat svou nemovitost co možná nejrychleji a nejvýhodněji. Jak jste si všimli, právě homestaging dokáže zajistit kvalitní prezentaci, tím pádem rychlejší prodej či pronájem a logicky i za vyšší cenu. Je důležité si uvědomit, že pokud přípravu své nemovitosti podceníte, tím déle bude v nabídce, čímž se ale zároveň snižuje pravděpodobnost prodeje nebo pronájmu za vámi požadovanou cenu.