Prodej nemovitosti a mýty, které už nějakou dobu vůbec neplatí
Ať už jen zvedáte kotvy a stěhujete se za lepším, anebo potřebujete vytlouct kapitál, prodej rodinného domu či bytu ve svém vlastnictví byste neměli uspěchat. A hlavně byste se neměli nechat ovlivnit těmi nejčastějšími pověrami, které se s prodejem nemovitostí pojí.
Nejlepší doba na prodej?
Dřív se říkalo, že prodávat v zimě nemá cenu. Protože na zimu už chtějí kupující bydlet, ne? Jenže doba se dost posunula, a trh s nemovitostmi – ten deformovaný, český – i jakýkoliv jiný, se nezastavuje kvůli počasí. Jede pořád. Letním sluncem prozářené nemovitosti sice vypadají o něco lépe, ale dojem přívětivosti a útulnosti vynikne i v sychravém podzimu. V podzimních měsících se skutečně nabídka o cosi zužuje, ale tím spíš může ta vaše nemovitost v nezahlceném trhu vyniknout. Počítá se i doba spojená s alokací financí na straně kupujících: na vaši prodávanou nemovitost nabízenou na podzim si hypotéku nebo hotovost vykouzlí přes zimu, aby se na jaro mohli stěhovat. Roční období už nehraje roli.
Prodáte si to sami a ušetříte
I když je tím rozhodně nepotěšíme, práce realitních makléřů je tak trochu podfuk. Staví se do role prostředníků mezi vás a kupce, a ač sami tu nemovitost nevlastní, z úspěšného prodeje si ve výsledku berou procenta. Jenže zrovna tak je ta jejich profese o kumštu, znalostech, praxi a prostředcích. Nemovitost umí představit, prezentovat ji na široké platformě potenciálním kupcům, umí vyjednávat a nabízet dodatečný finanční servis – čímž usnadňují život kupujícím a urychlují prodej – a hlavně se vyznají ve všech právních náležitostech, nabízí servis v podobě garantovaných smluv. Takže zase taková bouda to není, na slušné peníze si sice přijdou, ale jsou poměrně vydřené.
Prodáte si to sami a ušetříte II.
Může být. Ale bude vás to stát nezměrné množství energie. Příprava podkladů, prezentace inzerátu, telefonování a smlouvání schůzek – prohlídek. Patří k tomu stres a nervy; riziko, že budete ošizeni. Tohle všechno jsou věci, kterých jste v zastupování makléřem ochuzeni. Nemovitost zvládnete prodat i sami, ale bude vás to stát spoustu času, který jste mohli využít jinak. Pokud ale nemáte nic jiného na práci, neřešíte nic okolo (tak to jste šťastní!), zkusit to samozřejmě můžete a nejspíš uspějete. Ale jinak to je podobné, jako kdybyste si ke svému stávajícímu zaměstnání přibrali další. Jestli tím ušetříte? Zase tolik asi ne.
Investice do renovace nese zisk
Je tvrzení, které sice platí – ale jeho platnost je vlastně dost omezená. Ne každá renovace, kterou na své nemovitosti provedete, se automaticky přetaví v její vyšší hodnotu nebo lepší prodejnost. Některé renovace a nové prvky totiž lákají jen určité klienty, a řada klientů by si raději spoustu věcí ve svém bydlení chtěla zařídit „po svém“. Nové palubky na terase, bazén nebo umělecká zahrada plná skalek prodej spíš komplikují. Nová koupelna, nové dveře, střešní krytina a kotel spíš pomáhají. Nová kuchyně, plovoucí podlahy? Výsledek spíš nejistý. Záleží ale případ od případu, takže tvrzení o nezbytnosti před-prodejních investic stojí dost na vodě.
Stačí pár fotek a vymalovat
Ano. A taky ne. Ne náhodou ty profesionálně pořízené snímky a video-prohlídky patří k repertoáru realitních makléřů. Už totiž vědí, co potenciální kupci chtějí vidět, případně, čím vaše nemovitost může oslovit. Zatímco vy třeba budete za hlavní hodnotu považovat krb v obýváku, oni už vědí, že ten zrovna kupce neosloví. S kvalitními fotkami jde prezentace nemovitosti i její prodej o dost lépe. S malováním je potíž. Neutrální bílá je sice neutrální a univerzální, ale někdy mohou nějaké charakteristické barvy udělat při vytváření zájmu opravdu hodně. Zrovna tak i uklízení. Váš nepořádek sice nikdo kupovat nebude, prodává se byt či dům. Ale dobře naaranžovaný prostor zvyšuje dojem kvality a hodnoty.
Vždycky za víc!
Na prodeji své nemovitosti pochopitelně nikdo tratit nechce. A ono se vám to taky při stávající situaci na trhu s nemovitostmi asi ani nestane. Ale být trochu víc ziskový, to samozřejmě láká taky. Tady se ale musíme vrátit k úvodu, a vaší vlastní motivaci k prodeji. Jestli se jen chcete zbavit nemovitosti (a neprodělat na tom) – a je vám jedno, jak dlouho bude viset ke koupi – anebo jestli nemovitost prodáváte proto, že potřebujete peníze pro nějakou další investici. Pokud spěcháte, je nastavení zbytečně vysoké ceny riskantní. Pochopitelně, že vám vyšší suma nabídne určitý prostor k vyjednávání a snižování ceny – je příslibem vyššího zisku - ale ne vždy garantuje jistotu prodeje.
Je skvělá tak, že ji každý koupí
Po těch „dokonalých“ nemovitostech by se tak nějak z principu mělo jen zaprášit, a měly by být okamžitě prodány. Proto je velká snaha prodávajících se té dokonalosti nějak přiblížit. Jenže ono to ne vždy jde, trefit se do chuti kupujících. Záleží například na lokalitě. Na takovém Lipně sice prodáte i pastoušku za těžké miliony, ale neplatí to všude. Ne každý docení starožitné vybavení, někomu chybí školka v místě, nelíbí se třeba blízkost záplavové oblasti nebo neklidné sousedství. Jsou věci, které ani dokonalou nemovitostí neovlivníte. Někdy si i ty „dokonalé“ nemovitosti musí počkat, anebo zaujmout příznivější cenou.
Zdroj: cookeandco.com, pettyason.co.uk, ellisaandco.com, fastexpertco.com, property24.com, brookfieldsresidentals.com